Pluskokoisten syrjintä vaatekaupoissa

Viime vuosina kehopositiivisuudesta on tullut suuri ilmiö. Termillä tarkoitetaan sitä, että ihanteen mukaisen vartalon tavoittelun sijasta jokainen vartalo hyväksytään kauniina ja juuri sellaisena kuin se on. Ulkonäköpaineet ja painoon liittyvä syrjintä ovat yleisempiä, kuin voitaisiin luulla. Tämän takia aate kehopositiivisuudesta on erittäin tärkeää ja esimerkiksi pluskokoisille vaatemallistoille on kysyntää, mutta niitä ei aina löydy.

 

Muotiketjut syrjivät pluskokoisia henkilöitä

 

Pluskokoisten syrjinnästa on syytetty esimerkiksi urheiluvaateketjua Lululemonia. Yhtiön entinen työntekijä on väittänyt, että suurempien kokojen vaatteet oli heitetty yhteen kasaan, kun taas niin sanotut “ihannekoot” järjestellään selkeästi. Ketjun entinen toimitusjohtaja on myöntänyt, että suurempien kokojen vaatteiden tuottaminen ei ole kannattavaa liiketoimintaa, sillä niihin kuluu enemmän kangasta. On siis selvää, että pluskokoiset eivät kuulu ketjun kohderyhmään, eikä asia tule todennäköisesti muuttumaan ilman kehopositiivisuusaatteen kannattajien painostusta.

On myös väitetty, että jopa vaateliikkeiden pohjaratkaisuilla syrjitään pluskokoisia shoppailijoita. Suurempien kokojen mallistot on usein sijoitettu kaupoissa hieman vaikeasti löydettäviin ja syrjäisiin kulmiin. Varmaa on ainakin se, että pluskokoisia mallinukkeja ei ole näytillä kauppojen sisäänkäynnin kohdalla, ellei liike ole erikoistunut suurempiin kokoihin. Näiden syiden takia pluskokoiset henkilöt eivät välttämättä tunne oloaan tervetulleeksi, joka puolestaan vaikuttaa myyntiin. Jos pluskokoiset eivät shoppaile yhtä paljon kivijalkamyymälöissä, voi kauppojen tarjonnasta tulla rajoitetumpaa. Onkin tutkittu, että usein pluskokoiset haluavat mieluummin tehdä vaateostoksensa verkossa fyysisten liikkeiden sijaan.

Miten kehopositiivisuusaate voidaan panna täytäntöön vaatekaupoissa?

Useat vaateketjut ovat tarttuneet kehopositiivisuushaasteeseen ja monen pluskoon vaatevalikoimaa on parannettu. Ensimmäinen askel kohti mukavampaa shoppailukokemusta pluskokoisille voi olla niinkin yksinkertainen, että pluskokoiset vaatteet ja mannekiinit laitettaisiin myymälässä selkeästi esille. Kun suuremmat koot ovat helposti löydettävissä, ja ehkä jopa nähtävissä sisäänkäynnin luona, tuntevat myös pluskokoiset shoppailijat olonsa tervetulleeksi, jolloin on myös todennäköisempää, että he löytävät ja ostavat valikoimasta jotain.

On kuitenkin tärkeää kuunnella niitä ihmisiä, joita asia koskettaa. Asiakkaan kokemus ja mielipide voi olla kultaakin kalliimpi silloin, kun yritys haluaa parantaa toimintaansa. Esimerkiksi Questback-alustan avulla asiakaskokemusta voidaan tutkia ja kehittää. Pluskokoisten asiointikokemusta voi olla vaikea ymmärtää, ellei itse pluskokoisille anneta mahdollisuutta kertoa näkökulmaansa. Tämän takia asiakaspalautteelle kannattaa antaa sen ansaitsema painoarvo muutoksia tehtäessä.

Kehopositiivisuuden tavoittelu voi kuitenkin mennä joskus myös pieleen. Esimerkiksi Nike-urheilumerkin pluskokoinen mannekiini aiheutti negatiivisen vastaanoton internetissä. Monet suuttuivat, koska kokivat mallinuken normalisoivan sairaalloista lihavuutta. Kaikki kehopositiivisuuden kannattajatkaan eivät olleet vakuuttuneita, sillä heidän mielestään mannekiini ei näyttänyt hyvältä urheiluvaatteissaan, jolloin he keksivät parannusehdotuksia siihen, miten pluskokoinenkin voi näyttää urheilulliselta ja kauniilta.

Muutoksen tuulia

Kun asiakas astelee vaateliikkeeseen sisään täynnä itseinhoa, epävarmuutta ja negatiivisuutta, on asiointikokemuksesta haasteellista luoda positiivinen. Ulkonäköpaineet ovat asia, joka koskettaa lähes jokaista. Esimerkiksi Yhdysvalloissa noin kaksi kolmasosaa luokitellaan lihaviksi, mutta vaateliikkeet eivät ole vielä tähänkään päivään mennessä osanneet vastata todellisuuteen. Nyt vaateketjut ovatkin todellisen haasteen edessä, sillä heidän tulisi tehdä shoppailusta mukava ja miellyttävä kokemus kaikille koosta riippumatta. Kehopositiivisuusaattesta on tullut valtavirran ilmiö, joten fakta on se, että yritysten tulee vastata toiminnallaan asiakaskunnan toiveisiin ja odotuksiin. Vain aika näyttää, mitä muutoksia vaatekaupoissa tapahtuu ja kuinka asiakkaat tulevat vastaanottamaan toivomansa muutokset.